Οδοντωτός

Ο οδοντωτός σιδηρόδρομος συνδέει το Διακοφτό με τα Καλάβρυτα διανύοντας τη μοναδικού φυσικού κάλους διαδρομή μέσα από το φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού. Μια εμπειρία γεμάτη έντονες συγκινήσεις χρωμάτων, εικόνων και συναισθημάτων ανεξάρτητα από την εποχή του χρόνου, αφου με θεά το γαλάζιο χρώμα του Κορινθιακού εξελίσεται μέσα από πυκνά δάση από οξιές, πλατάνια, πεύκα και γέφυρες πάνω από απότομους γκρεμούς, καλύπτοντας μια διαδρομή 22 χλμ. Έχει χαρακτηριστεί χωρίς υπερβολή σαν μία από τις θεαματικότερες σιδηροδρομικές γραμμές των Βαλκανίων.

Η κατασκευή του αποφασίστηκε επί πρωθυπουργίας του Χαρίλαου Τρικούπη το 1889 στο πλαίσιο ενός μεγαλεπήβολου σχεδίου για την σιδηροδρομική σύνδεση όλης της Ελλάδος. Τα έργα κατασκευής του δικτύου άρχισαν το 1889 και εγκαινιάστηκαν στις 10 Μαρτίου του 1896. Το εύρος γραμμής είναι 75 εκατοστά, ιδιαιτερότητα η οποία καθιστά τον Οδοντωτό τον στενότερο σιδηρόδρομο στον κόσμο. Το σύνολο των οδοντωτών τμημάτων είναι 3.400 μέτρα και η κλίση στα τμήματα με οδόντωση είναι 17,5 τοις εκατό.

Το Φαράγγι του Βουραϊκού ποταμού έχει ανακηρυχθεί ως Ειδικής Προστασίας και το δάσoς της περιοχής Ιδιαιτέρου Αισθητικού Κάλλους και ο επισκέπτης τα απολαμβάνει μέσα από ένα ταξίδι που διαρκεί μια ώρα.
Κατά το μήκος των γραμμών του τρένου και δίπλα σ’ αυτές εκτείνεται ένα μονοπάτι που παλαιότερα το χρησιμοποιούσαν οι κάτοικοι. Αυτό σήμερα έχει σηματοδοτηθεί με σύμβολα του Ευρωπαϊκού Μονοπατιού Ε4 και προσφέρει μία εντυπωσιακή εμπειρία περιήγησης σε πεζοπόρους & ορειβάτες, με διάρκεια 6 ωρών κατέβασμα και 7 ωρών ανέβασμα.

Όλες οι εγκαταστάσεις , γραμμές, τούνελ και γέφυρες συντηρήθηκαν για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα και ήδη από την 1η Ιουλίου 2009 ξεκίνησαν 3 δρομολόγια καθημερινά και 5 τα Σαββατοκύριακα με τους δυο νέους συρμούς της ελβετικής εταιρείας Stadler. Κάθε συρμός έχει 104 με διάταξη σε τετράδες και η χρήση δύο συρμών επιτρέπει τη δυνατότητα μεταφοράς 208 επιβατών.